C & W Partner dansen

Wijkvereniging Hoornes Rijnsoever

C&W Partnerdansen

Reeds vele jaren wordt het countrydansen beoefend door vele enthousiaste dansers. Ook in de wijkvereniging Hoornes Rijnsoever is dat het geval. Countrydansen kent een aantal variaties.

Allereerst en het meest bekend is het "line-dansen". Hierbij wordt individueel gedanst, maar wel in een groep, waarbij iedere danser het zelfde passenpatroon danst en steeds herhaalt.

Omdat er veel verschillende dansen en danstypen zijn, is er op een dansavond een grote variatie mogelijk. Een partner is niet nodig. De tweede bekende variant is het "partnerdansen".

Hierbij wordt als koppel gedanst. Ook weer het zelfde patroon, dat steeds wordt herhaald. Bij deze dansvorm wordt dus door koppels (paren) gedanst. Bij de meeste dansclubs wordt zowel de "linedance" als de "partnerdance" beoefend, waarbij de nadruk ligt op de linedance.

Een derde, in deze hoek van het land minder bekende C&W dans, is de "Couple" dance.

Dit is het beste te vergelijken met vrijdansen of stijldansen ( Quickstep, wals, cha cha etc.), maar dan in C&W style. Zoals gezegd wordt het C&W dansen al vele ( zo'n 25 a 30 ) jaren in ons land beoefend. Ook in de Hoornes Rijnsoever.

Op de vrijdagavond is inmiddels een dansgroep gestart, welke alleen het partnerdansen zal beoefenen. Een partner is hierbij vereist. Alle dansers dansen hetzelfde passenpatroon, van 32, 48 om soms wel 64 passen. Meestal wordt dan aan de buitenkant van de zaal gedanst, maar er zijn ook partner line dansen bekend. Er wordt eens per vier weken een nieuwe dans uitgebracht, welke gedurende de volgende weken wordt herhaald. Afhankelijk van nieuwe aanmeldingen, kunnen we zien of extra les kan worden gegeven.

Er wordt les gegeven door Leen en Greet van Delft.

Zij behaalden bij het Amerikaanse N.T.A. ( National Teachers Association ) diverse certificaten m.b.t. het C&W dansles geven.

Tezamen met de vele jaren ervaring als C&W dans instructeurs, geeft dit een goede basis voor een fijne dansavond.

Hoofdwerkgroep: Leen en Greet